Skip to the content
Zakken vol koffiebonen

Qoffy en duurzaamheid

Ook bij Qoffy staat duurzaamheid en milieu hoog in het vaandel. Het wagenpark bestaat uit voertuigen die uitgerust zijn met een euro-6 motor. De aanpassingen zorgen voor een lager brandstofverbruik en als gevolg daarvan ook voor een lagere CO-2 uitstoot.

Daarnaast maakt Qoffy gebruik van fixed routing systems voor routevertegenwoordigers en servicemonteurs. Het maken van onnodige kilometers wordt voorkomen, door klanten in eenzelfde regio te groeperen en zoveel mogelijk op dezelfde dag te beleveren of servicen. Zo kunnen wij voor als onze klanten full-service leveren én meewerken aan een beter milieu.

Handen die koffiebonen plukken

Over duurzame koffie

Duurzame koffie begint bij de teler die inzet op het behoud en verbetering van ecosystemen en biodiversiteit van de plantage. Door het inzetten van natuurlijke bestrijdingsmiddelen. En door duurzaam bodemgebruik bijvoorbeeld. Dat komt direct de voedselkwaliteit en -veiligheid ten goede. Verantwoorde koffieproductie en de verkoop ervan schept ontwikkelingsmogelijkheden voor de gemeenschap. Ook goede sociale- en productieomstandigheden op de plantages zijn belangrijk.

 

 

Fairtrade en Rainforest Alliance Gecertificeerd

De drie belangrijkste keurmerken voor eerlijke koffie in Nederland zijn Rainforest Alliance, Utz Certified en Max Havelaar/Fairtrade. Deze keurmerken hebben gemeen dat ze samen met lokale boeren werken aan duurzame teelt. Het controleren van de productie gebeurt door onafhankelijke organisaties.
Wel verschillen de keurmerken van mening over het bieden van een minimumprijs aan kleine boeren. Voor Max Havelaar/fairtrade is dit een van de basisprincipes voor eerlijke handel. Utz Certified en RFA betalen producenten een hogere prijs voor betere kwaliteit en productiviteit.

Een vrolijke vrouwelijke koffiebonen teler

Waarom duurzame koffie?

De koffiemarkt was 20 jaar geleden een van de eerste markten waar keurmerken voor duurzaamheid actief werden. Sinds het jaar 1989 dat Max Havelaar zijn eerste Fairtrade koffie introduceerde groeide de aandacht voor duurzame koffie exponentieel.

In 2002 kwam de eerste Utz Kapeh-gecertificeerde koffie op de markt. Vrijwel alle Nederlandse koffiemerken bieden inmiddels (gedeeltelijk) gecertificeerde koffie aan.
Steeds meer bedrijven schenken hun klanten duurzame koffie. Omdat de klanten en het bedrijf zelf dit belangrijk vinden, maar ook omdat er steeds meer aanbod is.